Publisert av: Reva Norge | mars 6, 2008

Rushtidsavgifter kan gi flere elbiler på veiene

Aftenbladet.no skriver i dag at innføringen av rushtidsavgift i Stockholm har gitt effekt. I følge Stavanger Aftenblad har biltrafikken i rushtiden minket med 20-25 prosent, mens køtiden gikk ned med 30 og 50 prosent. Dette har ført til en 14 prosent reduksjon av klimaskadelige utslipp.

I artikkelen kan man også fortelle at rushtidsavgiften ikke har fått folk til å skifte fra bil til buss eller bane. I stedet for ser man at trafikkmønsteret legges til andre veier, og at mange bytter til elbil som passerer bomstasjonene gratis.

Rapporten ble lagt frem under høringskonferansen om Nasjonal Transportplan, som fylkeskommunen arrangerte i går. Dette er aktuelt i forbindelse med den såkalte belønningsordningen for kollektivtrafikken, som storbyene kjemper om.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete uttaler seg om rushtidsavgifter i en annen artikkel. Her er det spesielt Stavanger og Trondheim som kjemper om å ha best «miljøpakker». Navarsete presiserer imidlertid at to forutsetninger må ligge til grunn for innføring av rushtidsavgift:

  1. Det må være opp til lokale myndigheter og bestemme dette.
  2. Kollektivtilbudet må ha en kapasitet og frekvens som gjør at det er et alternativ til bil.

Et alternativ for storbyene er å legge enda bedre til rette for elbiler, for eksempel gjennom å øke antall ladestasjoner eller legge til rette for flere parkeringsmuligheter rundt omkring i byene. Slik vil storbyene også kunne bidra til å redusere klimagassutslipp samtidig som støyen fra trafikken vil gå ned. Det er heller ingen hemmelighet at ordningen med gratis passering av bomstasjoner og fri bruk av kollektivfeltet i dag er viktige grunner til at mange velger elbil som alternativt og miljøvennlig fremkomstmiddel i trafikken…

Hvilke tanker har du om innføring av rushtidsavgifter?


Responses

  1. Kjører selv elbil som følge av innføring av bomring rundt Stavanger. Tror bilister flest vil velge Elbil framfor kollektiv transport, om avgiftene på bruk av fossilbiler (biler som bruker fossilt ikke fornybart drivstoff) øker sterkt.

    Det hevdes dessuten at selv om en kjører alene rundt i en Elbil, er dette mer miljøvenlig en å kjøre kollektivt. Derfor må også kollektivtransporten gjøres mer miljøvennlig, med små lette elektriske busser, og mye lettere tog, som ikke sluker strøm slik dagens tog gjør.

  2. Det er ingen tvil om at alle deler av trafikken i dag har forbedringspotensiale på miljøsiden. Politikerne og bilbransjen får gjøre sin del, også må hver enkelt ta ansvar for sitt. Det er derfor gledelig å se den økende oppmerksomheten og entusiasmen som vi ser i media og blant nordmenn. Det er en positiv trend, men vi har fortsatt en lang vei å gå.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: